پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی علم گسترده و تخصصی است که زیرشاخه‌های زیادی دارد. هر کدام از مدل‌های بازاریابی در شرایط مشخصی کاربرد دارد. ولی تمام مدیران و بازاریاب‌ها به دنبال کسب نتیجه هستند و برای این نتایج حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود. پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی کاملا به تحقق نتایج وابسته است.

پرفورمنس مارکتینگ (performance marketing) یا بازاریابی عملکردی (عملگرا) از فرایندهای بازاریابی و تبلیغات به عملکرد و نتایج به دست آمده وابسته است. پرفورمنس مارکتینگ در دنیای آنلاین اتفاق می‌افتد که نتایج کاملا قابلیت اندازه‌گیری دارد و تبلیغ‌دهنده تنها در ازای تحقق نتایج مورد نظر هزینه پرداخت خواهد کرد. گاهی شما از تبلیغات و بازاریابی‌ خود دنبال فروش مشخص هستید و گاهی می‌خواهید اپلیکیشن‌تان به تعداد نصب قابل توجه برسد. به همین دلیل عملکرد مورد نظر سنجیده می‌شود تا ببینید چه میزان توانسته‌اید به نتایج دلخواه برسید.

از آنجایی که مدیران کسب و کارها و بازاریاب‌ها از گذشته دنبال چنین سیستمی بودند و تمایل داشتند تضمین لازم را برای رسیدن به نتایج مورد نظر داشته باشند، بنابراین بازاریابی عملکردی خیلی مورد توجه قرار گرفت. نکته مهم اینجاست که این مدل بازاریابی از پیش هزینه مشخص ندارد و هزینه‌های آن به خروجی کار وابسته است.

کاربرد بازاریابی عملکرد چیست؟

بازاریابی عملکرد برای تمام کسب و کارهایی کاربرد دارد که در فضای آنلاین حاضر هستند و نتایج برنامه‌های تبلیغاتی آنها قابل اندازه‌گیری باشد. کسب و کارهای کوچک و بزرگ می‌توانند بسته به اهداف مورد نظر خود از این روش استفاده کنند که بیشتر دیده شوند، فروش خود را افزایش دهند یا به دیگر نتایج تعریف شده برسند. از سوی دیگر سایت‌هایی که می‌توانند با توجه به بازدید یا قابلیت‌های بالای خود نتایج آتی را تضمین کنند نیز بیشترین سود را از پرفورمنس مارکتینگ خواهند برد.

هدف بازاریابی عملگرا چه کسانی است؟

اگر می‌خواهید به نتایج مورد نظر به ویژه فروش بیشتر برسید، بهترین مخاطب برای بازاریابی عملگرا افرادی هستند که بیشترین زمان را در اینترنت صرف می‌کنند و زمان بیشتری را آنلاین هستند. معمولا بسیاری از کسب و کارها سراغ پرفورمنس مارکتینگ می‌روند؛ چرا که بعد از رسیدن به هدف هزینه پرداخت می‌شود. ولی باید حواستان باشد براساس اطلاعات موجود سراغ افرادی بروید که دقیقا مخاطب هدف شما هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که به کمک آنها اهداف شما محقق شود.

عوامل ضروری در بازاریابی عملگرا:

برای اینکه بتوانید در پرفورمنس مارکتینگ بهترین نتیجه را بیگرید، عوامل مهم و ضروری وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. مهمترین مواردی که باید در بازاریابی عملکرد جدی گرفته شود شامل موارد زیر است:

  1. طراحی باکیفیت و جذاب که بیشترین مخاطب ممکن جذب تبلیغات شما شود.
  2. قرار دادن تبلیغات در جای درست که بیشتر مخاطب هدف شما در آنجا حضور دارند.
  3. طراحی بهترین صفحه فرود (Landing Page) که توضیحات کاربردی و کاربری آسان آن بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه داشته باشد.
  4. ارزیابی و تحلیل فرایندها تا متناسب با رفتار کاربران باشد.

مزایای بازاریابی عملگرا:

همان‌طور که تا این جا متوجه شدید بازاریابی عملگرا مزایای بسیار زیادی دارد. اولین و مهمترین مزیت این روش این است که هزینه پرداختی در ازای تحقق نتایج مورد نظر انجام می‌شود و به خوبی می‌توانید مخاطبان اصلی خود را هدف قرار دهید. ضمن اینکه بودجه شما حساب شده و هوشمندانه هزینه می‌شود و از سوی دیگر میزان آگاهی از برند، ترافیک ورودی و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید با تحلیل و ارزیابی دقیق رفتار کاربران فرایندهای بازاریابی خود را اصلاح کرده و یا در موارد بعدی آنها را در نظر بگیرید.

اصول پرفورمنس مارکتینگ :

اصل پرفورمنس مارکتینگ به این صورت است که برای بازاریابی و تبلیغات خود کانال‌های مختلفی چون ایمیل، رپرتاژ آگهی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان و … را انتخاب می‌کنید. سپس تیم اجرایی و شبکه‌های واسط ضمن پیگیری کارها، فرایندهای اجرایی، برنامه‌ریزی، خدمات مشتریان و روش‌های انجام کار را برعهده می‌گیرند.

جمع بندی:

در روزهایی که مدیران کسب و کار سخت حاضر به هزینه کردن می‌شوند و تلاش می‌کنند در ازای منابع صرف‌شده بیشترین خروجی را بگیرند، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد می‌تواند مطلوبیت زیادی داشته باشد. در این روش فقط در ازای تحقق اهداف و نتایج مورد نظر هزینه می‌پردازید. بازاریابی عملگرا مزایای زیادی دارد و هزینه‌های آن از روش‌های مختلف پرداخت می‌شود.