
کوین لین کلر، استاد برجسته برندینگ، در کتاب خود به نام «مدیریت استراتژیک برند» مینویسد: همه برندها به دنبال تبدیل شدن به «رهبر بازار» هستند. اما واقعیت این است که «تبدیل شدن به رهبر بازار» کار چندان سختی نیست، ولی «باقی ماندن در موقعیت رهبری بازار» کار بسیار سختی است. تحقیقات بینالمللی نشان میدهد که برندهایی که رهبران بازار به حساب میآیند، احتمال سقوط و حذفشان از بازار، بیشتر از برندهایی است که رهبر بازار نیستند. برای مثال، تحقیقاتی درباره 100 برند مختلف که در یک بازۀ زمانی 50 ساله رهبر بازارهای گوناگون بودهاند، نشان میدهد که تنها 23 برند از این 100 برند هنوز رهبر بازار هستند و بقیه 77 برند، جایگاه رهبریشان را از دست دادهاند و حتی 28 تای آنها به طور کامل از بازار کنار رفتهاند. بعد از ارائه این آمارها، کلر این پنج اصل مهم که رعایت آنها باعث ادامهدار شدن رهبری برندها میشود را توضیح میدهد:
اول:
برندهایی که توجهشان به ارائه یک محصول عالی با قیمتی مقرون بهصرفه است، معمولا برای مدت طولانیتری رهبر بازار میمانند. برای مثال، پمپرز را در نظر بگیرید که توانسته با ارائه پوشک بچه بسیار باکیفیت ولی با قیمت بسیار رقابتی، سالهای سال رهبر بازار باشد.
دوم:
برندهایی که روی فناوریهای آینده سرمایهگذاری میکنند، معمولا برای مدت زمان بیشتری رهبر بازار میمانند. مثلا سونی به این دلیل هنوز رهبر بازار تلویزیون است که بیش از 20 درصد از درآمدش را صرف توسعه فناوری تلویزیونهای آینده میکند.
سوم:
باقی ماندن در موقعیت رهبری بازار، بسیار پرهزینه است. به همین دلیل، برندهایی که مدیران ارشد آنها به تامین مالی هزینههای برندینگ و تبلیغات پایبند و متعهد هستند، عمر رهبریشان طولانیتر از برندهایی است که مدیران ارشدشان بعد از مدتی، سرمایهگذاری روی آنها را متوقف میکنند، چون تصور میکنند برند، به یک برند معروف و محبوب تبدیل شده و دیگر نیازی به کمپینهای تبلیغاتی پرهزینه ندارد.
چهارم:
برندهایی که میخواهند برای مدت طولانی رهبر بازار باشند، قبل از برندهای رقیب باید محصولات خلاقانه متعددی را به بازار عرضه کنند. برای مثال، ژیلت توانسته با معرفی مستمر انواع تیغهای ریشتراش خلاقانه، سالهای سال رهبر این بازار باشد.
پنجم:
برندهایی میتوانند در یک طبقه محصول رهبر بازار بمانند که در طبقات مرتبط با آن طبقه اصلی هم رهبر بازار شوند. برای مثال، دلیل اصلی ادامه یافتن موقعیت رهبری کوکاکولا در بازار نوشابه این است که علاوه بر طبقه «نوشابه کولا» در طبقات مرتبط با آن یعنی «نوشابههای طعمدار» و «نوشابههای رژیمی» هم رهبر بازار است.