صلاحیت‌های جدید کوچینگ ICF

فدراسیون جهانی کوچینگ ICF به منظور تایید صلاحیت‌های کوچ‌هایی که در این سازمان آموزش‌های تخصصی می‌بینند، در نوامبر سال 2019 ویرایشی جدید برای تایید صلاحیت این متخصصین تنظیم نمود، و در جهت تایید آن آزمون‌هایی را برگزار می‌نماید که به آن آزمون CKA (Coach Knowledge Assessment) یا همان آزمون ارزیابی کوچ، سطح دانش آنها را بررسی و طبق آن مدارک مرتبط جهت تایید آنها صادر می‌کند. ICF کوچینگ را به عنوان مشارکت با مراجعین در یک فرآیند فکری و خلاقانه تعریف می‌کند که برای آنها الهام‌بخش بوده و در جهت آن افراد با پتانسیل‌های خود و حرفه‌ای‌شان آن را به حداکثر می‌رسانند، لذا این صلاحیت‌های کوچ‌ها باید در قبل از ملاقات، هنگام جلسه و پس از آن تایید گردند که به شرح ذیل است:

icf

1. رعایت اصول اخلاقی (Demonstrates Ethical Practice)

  • کوچ صداقت در تعامل با مراجعین، حامیان مالی و ذینفعان مربوطه را نشان می‌دهد.
  • ایشان نسبت به هویت، محیط، تجربیات، ارزش‌ها و باورهای مشتریان حساس هستند.
  • کوچ از زبان مناسب و محترمانه برای مشتریان، حامیان مالی و ذینفعان مربوطه استفاده می‌کند.
  • ایشان از منشور اخلاقی ICF پیروی می‌کند و از ارزش‌های اصلی حمایت می‌کند.
  • کوچ محرمانه بودن اطلاعات مراجعین را بر اساس توافقات ذینفعان و قوانین مربوطه را حفظ می‌کند.
  • ایشان تمایز بین مربیگری، مشاوره، روان درمانی و سایر حرفه‌های حمایتی را حفظ می‌کند.
  • کوچ در صورت لزوم، مراجعین را به سایر متخصصان پشتیبانی ارجاع می‌دهد.

2. طرز تفکر کوچینگی (Coaching Mindset)

  • کوچ ذهنیتی باز، کنجکاوانه، منعطف و مراجع محور را ایجاد و حفظ می‌کند.
  • ایشان تصدیق می‌کند که مراجعین، مسئول انتخاب‌های خود هستند.
  • کوچ به عنوان یک کوچ درگیر یادگیری و توسعه مداوم در حین جلسه و بعد از جلسه برای خود است.
  • ایشان از تمرین‌های مداوم  برای تقویت کوچینگ خود استفاده می‌کند.
  • کوچ از تاثیر بافت و فرهنگ بر خود و دیگران آگاه است و نسبت به آن رویکرد باز و بدون قضاوت دارد.
  • ایشان از آگاهی و شهود خود به نفع مراجعان استفاده می‌کند.
  • کوچ توانایی تنظیم احساسات فرد را توسعه داده و حفظ می‌کند.
  • ایشان از نظر ذهنی و احساسی برای جلسات آماده می‌شود.
  • کوچ در صورت لزوم از منابع خارجی کمک می‌گیرد.

3. تنظیم و حفظ توافقنامه (Establishes and Maintains Agreements)

  • کوچ با مراجعان و ذینفعان مربوطه همراه می‌شود تا توافقات روشنی در مورد رابطه کوچینگ، فرآیند، برنامه‌ها و اهداف ایجاد شده، توافق‌نامه‌هایی را برای برگزاری جلسات کلی کوچینگی و همچنین برای هر جلسه را آماده سازی نماید.
  • ایشان توضیح می‌دهد که کوچینگ چیست و فرآیند آن را برای مراجعان و ذینفعان مربوطه شرح می‌دهد.
  • کوچ در مورد اینکه چه چیزی در رابطه مناسب است و چه چیزی مناسب نیست، چه چیزی ارائه می‌شود و چه چیزی ارائه نمی‌شود و مسئولیت‌های مراجعین و ذینفعان مربوطه به توافق می‌رسد.
  • ایشان در مورد دستورالعمل‌ها و پارامترهای خاص رابطه کوچینگ مانند تدارکات، هزینه‌ها، زمان‌بندی، مدت زمان، خاتمه، محرمانه بودن و گنجاندن سایرین با مراجع به توافق می‌رسد.
  • کوچ  با مراجعین و ذینفعان مرتبط برای ایجاد یک برنامه و اهداف کلی کوچینگ همراه می‌شود.
  • ایشان برای تعیین سازگاری مراجع و خود با مراجع همراه می‌شود.
  • کوچ با مراجع همراه می‌شود تا آنچه را که می‌خواهند در جلسه انجام دهند شناسایی یا مجددا تایید کنند.
  • ایشان با مراجع همراه می‌شود تا مشخص کند که به چه چیزی نیاز دارد تا به آنچه می‌خواهد در جلسه به آن بپردازد یا حل و فصل کند.
  • کوچ با مراجع شریک می‌شود تا معیارهای موفقیت را برای آنچه مراجع می‌خواهد در تعامل کوچینگی یا جلسه فردی به دست آورد تعریف یا تایید کند.
  • ایشان برای مدیریت زمان و تمرکز جلسه با مراجع شریک می‌شود.
  • کوچ به کوچینگ در جهت نتیجه مطلوب مراجع ادامه می‌دهد، مگر اینکه مراجع خلاف آن را نشان دهد.
  • ایشان با مراجع همراه می‌شود تا رابطه کوچینگ را به گونه‌ای پایان دهد که تجربه را مهم تلقی نماید.

4. ایجاد و توسعه اعتماد و امنیت (Cultivates Trust and Safety)

  • کوچ برای ایجاد یک محیط امن و حمایتی به مراجعین امکان می‌دهد تا آزادانه عقاید نظرات و افکار خود را اشتراک گذاری کنند و در این رابطه احترام و اعتماد متقابل را حفظ می‌کند.
  • ایشان به دنبال درک مراجع در چارچوب خود است که ممکن است شامل هویت، محیط، تجربیات، ارزش‌ها و باورهای او باشد.
  • کوچ به هویت، ادراکات، سبک و زبان مراجع احترام می‌گذارد و کوچینگ خود را با مراجع تطبیق می‌دهد.
  • ایشان استعدادها، بینش و کار منحصر به فرد مراجع در فرآیند کوچینگ را به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد.
  • کوچ حمایت، همدلی و نگرانی را نسبت به مراجع نشان می‌دهد.
  • ایشان بیان احساسات، ادراکات، نگرانی‌ها، باورها و پیشنهادات مشتری را تایید می‌کند و از آن حمایت می‌کند.
  • کوچ با پرسیدن سوال، شفافیت خود را به دنبال درک درست مسئله مراجع  انجام می‌دهد و در این خلال اعتماد را در مراجع ایجاد می‌کند.

5. حضور و توجه کامل (Maintains Presence)

  • کوچ  در جلسه کوچینگ کاملا آگاه است و در کنار مراجع حضور دارد و از سبکی باز، منعطف، مستدل و مطمئن استفاده می‌کند.
  • ایشان متمرکز، مراقب، همدل و پاسخگو به مراجع باقی می‌ماند.
  • کوچ در طول فرآیند کوچینگ کنجکاوی خود را به نفع بالاتر بردن کیفیت جلسه نشان می‌دهد.
  • ایشان احساسات فرد را برای حضور در کنار مراجع مدیریت می‌کند.
  • کوچ اعتماد به نفس خود را در کار با احساسات قوی مراجع در طول فرآیند کوچینگ نشان می‌دهد.
  • ایشان در فضایی از ندانستن کار کردن راحت است.
  • کوچ با سکوت و مکث یا تامل فضای ساکت، ایجاد می‌کند تا مراجع به درک عمیق‌تری از مسئله خود برسد.

6. گوش دادن فعالانه (Listens Actively)

  • کوچ با تمرکز به گفته‌های مراجع در جهت درک کامل مسئله مطرح شده و حمایت از بیان مراجع به نفع آن کوشا خواهد بود.
  • ایشان با گوش دادن در جهت کشف، هویت، محیط، تجربیات، ارزش‌ها و باورهای مراجع  تا درک آنچه را که مراجع در حال برقراری ارتباط با درون خویش است را افزایش دهد.
  • کوچ از گوش دادن درست کمک می‌گیرد  تا در بازخورد برای حصول اطمینان از وضوح و درک، آنچه را که مراجع ابلاغ کرده است دقیق باشد.
  • ایشان لغات کلیدی را در بیان مراجع با گوش دادن مشخص یادداشت می‌کند و با طرح پرسش می‌تواند پی ببرد که در چه زمانی موضوع ارتباط بیشتری  با مراجع  دارد.
  • کوچ با گوش دادن به احساسات مراجع مانند تغییرات انرژی، نشانه‌های غیر کلامی یا سایر رفتارها، هوشمندانه مراجع را کاوش کرده و پس از اخذ تأیید از او در جهت آگاه سازی مراجع به او بازخورد می‌هد.
  • ایشان شنیدن درست کلمات، لحن صدا و زبان بدن مراجع را برای تعیین معنای کامل آنچه در حال برقراری ارتباط است، ادغام می‌کند.
  • کوچ به روند رفتارها و احساسات مشتری در طول جلسات توجه می‌کند تا زمینه‌های رفتاری و الگوها را تشخیص دهد.

7. ایجاد یا برانگیختن آگاهی (Evokes Awareness)

  • کوچ بینش و یادگیری مراجع را با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی مانند پرسش قدرتمند، سکوت، استعاره یا قیاس تسهیل می‌کند.
  • ایشان هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی ممکن است مفیدتر باشد، تجربه مراجع را در نظر می‌گیرد.
  • کوچ مراجع را به عنوان راهی برای برانگیختن آگاهی یا بینش به چالش می‌کشد.
  • ایشان سوالاتی در مورد مراجع می‌پرسد، مانند طرز تفکر، ارزش‌ها، نیازها، خواسته‌ها و باورها تا آگاهی او بیشتر شود.
  • کوچ سوالاتی می‌پرسد که به مشتری کمک می‌کند فراتر از تفکر فعلی خود را به کشف درون خویش کمک کند.
  • ایشان از مشتری دعوت می‌کند تا بیشتر در مورد تجربه‌های خود در لحظه صحبت کند.
  • کوچ توجه می‌کند که چه چیزی برای افزایش پیشرفت مراجع کار می‌کند.
  • ایشان، کوچینگ را در پاسخ به نیازهای مشتری تنظیم می‌کند.
  • کوچ به مشتری کمک می‌کند تا عواملی را که بر الگوهای فعلی و آینده رفتار، تفکر یا احساسات تاثیر می‌گذارد، شناسایی کند.
  • ایشان از مراجع دعوت می‌کند تا در مورد اینکه چگونه می‌توانند به جلو حرکت کنند و آنچه که مایل یا قادر به انجام آنها هستند ایده ایجاد کند.
  • کوچ از مراجع در قالب بندی مجدد دیدگاه‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • ایشان مشاهدات، بینش‌ها و احساسات را بدون قضاوت به اشتراک می گذارد که پتانسیل ایجاد یادگیری جدید برای مراجع را ایجاد کند.

8. تسهیل رشد مراجع (Facilitates Client Growth)

  • کوچ با مشتری شریک می‌شود تا یادگیری و بینش را به عمل تبدیل کند. و این موضوع استقلال مراجع را در فرآیند کوچینگ ارتقا می‌دهد.
  • ایشان با مشتری کار می‌کند تا آگاهی، بینش یا یادگیری جدید را در جهان بینی و رفتارهای او ادغام کند.
  • کوچ برای طراحی اهداف، اقدامات و مسئولیت پذیری که یادگیری جدید را برای مراجع ایجاد و گسترش می‌دهد، با او همراهی می‌کند.
  • ایشان استقلال مراجع را در طراحی اهداف، اقدامات و روش‌های پاسخگویی تایید می‌کند و از آن حمایت می‌کند.
  • کوچ از مراجع در شناسایی نتایج بالقوه یا یادگیری از مراحل اقدام شناسایی شده پشتیبانی می‌کند.
  • ایشان از مراجع دعوت می‌کند تا چگونگی حرکت رو به جلو، از جمله منابع، پشتیبانی و موانع احتمالی را در نظر بگیرد.
  • کوچ با مراجع شریک می‌شود تا یادگیری و بینش را در جلسات یا بین جلسات خلاصه کند.
  • ایشان پیشرفت و موفقیت مشتری را جشن می‌گیرد.
  • کوچ برای بستن جلسه با مراجع همکاری می‌کند.